Saturday, August 22, 2009

'Belanja lebih dari yang perlu' dan Rasuah oleh BN (dan juga PR) harus dihapuskan sekarang...

Sejak zaman persekolahan, saya telah berjuang untuk hak asasi dan keadilan...untuk memperbaiki keadaan hidup di Malaysia. Asas atau motivasi saya adalah prinsip dan nilai-nilai - dan bukan apa-apa cita-cita untuk diri saya sendiri.

Ramai yang melihat Malaysia pada hari ini akan menyatakan bahawa kerajaan BN pimpinan parti UMNO telah melakukan banyak untuk Malaysia, di mana ini tidak dapat dinafikan oleh sesiapa pun.

Tetapi persoalan yang harus ditanya adalah sama ada mereka telah melakukan cukup berasaskan wang dan kekayaan yang terdapat di Malaysia (yang juga merupakan sebuah negara yang hanya mempunyai 27 juta penduduk) - di mana jawapannya adalah 'TIDAK'. Banyak wang, harta dan kekayaan telah disalahgunakan yang mengakibatkan sebilangan kecil menjadi kaya raya...berbanding dengan majoriti rakyat... Kerja yang boleh disiapkan dengan belanja mungkin RM20 ribu akan dibayar RM100,000-00. Mengapa?

Jika dikira semua wang yang dibuang begitu sahaja, rakyat tentu marah kerana kalau tidak kita akan dapat menikmati jalanraya percuma (tanpa tol), perkhidmatan kesihatan percuma untuk semua, harga barangan perlu harian dengan harga yang lebih murah, dsb..

Kultur...atau tabiat 'membuang duit' atau 'rasuah' ini kini sudah menjadi satu perkara biasa - dan masih berterusan di bawah kerajaan BN - pimpinan UMNO.

Soalan harus ditanya sama ada perkara yang sama juga berlaku dengan kerajaan Pakatan Rakyat - khususnya ramai bekas BN kini sudah jadi ahli PR, khususnya PKR. Jika ya, kita semua harus segera membongkar insiden-insiden sedemikian supaya perkara ini dapat segera dibenteras dan dihapuskan - di halang daripada merebak dan menjadi perkara biasa...


No comments: