Sunday, November 29, 2009

Majlis bandaran harus sediakan lorong basikal & lorong pejalan kaki di semua jalanraya Temerloh

Kita harus membina jalan/lorong basikal serta tempat letak basikal (di mana tuan punya boleh mengunci basikal mereka di tempat letak basikal tersebut)






       

Lorong pejalan kaki juga harus disediakan. Kini hanya jalanraya untuk kereta dan motosikal sahaja ada. Jika jalan kaki pun akan terpaksa berja;an di atas jalanraya sama atau berjalan atas rumput/lecah.

Basikal adalah cara berulang-alih dengan murah - ia juga adalah bagus untuk alam sekitar (tiada pencemaran), dan juga merupakan aktiviti baik untuk kesihatan diri.

Masalah sekarang adalah kita takut membawa basikal di jalanraya di Temerloh, yang semakin lama lebih banyak kenderaan yang bergerak laju. Sangat bahaya...dan inilah sebabnya jarang kita melihat pemandu basikal.

Dahulu kebanyakkan murid sekolah mengunakan basikal -tetapi keadaan bahaya di jalanraya, serta kurang tempat letak basikal yang selamat melihat perubahan kepada cara budak-budak sekolah pergi-balik daripada rumah dan sekolah.Bayaran bas sekolah juga tinggi - di mana dengan adanya kemudahan berbasikal akan membantu rakyat setempat.

Di Jepun, England, France dan kebanyakkan negara maju, cara pengangkutan mengunakan basikal adalah sangat biasa.

Di Malaysia, malangnya ini tidak digalakkan. Mungkin kita boleh memulakan satu kempen mengunakan basikal demi alam sekitar..demi kesihatan...dan demi menjimat duit. Mungkin MP dan ADUN kita boleh adakan program berbasikal di kawasan bandar Temerloh, Mentakab, Lancang, dsb.

Kalau mahu jogging pun sukar kerana terpaksa pergi ke Taman - laluan pejalan kaki di semua tempat akan semestinya mengembangkan finomina jogging di semua tempat.


Majlis Perbandaran Temerloh ada tanggungjawab menyediakan kemudahan supaya rakyat Temerloh ada mempunyai pilihan untuk berbasikal, berjalan (atau jogging) dengan menyediakan lorong basikal, lorong pejalan kaki di semua jalanraya Daerah Temerloh.

Basikal harus diperkembangkan...

1 comment:

Rashidah Aziz said...

saya sokong. saya sendiri suka berbasikal. apa yang kita boleh buat supaya kempen ini boleh direalisasikan?