Sunday, March 23, 2008

TRENGGANU: Hormat keputusan istana kata Ketua UMNO Bahagian Cheras

Nyata bahawa pilihan Istana mempunyai sokongan daripada kesemua kecuali satu Bahagian UMNO di Trengganu. Nyata bahawa PM mahukan orang lain, yang mendapat sokongan daripada 22 ADUN BN.

Persoalan yang mungkin timbul adalah bagaiman keadaan ini boleh berlaku. Mungkin apa yang berlaku adalah apabila calun ADUN dan MP dipilih, pemilihan telah dibuat oleh pihak PM (dan/atau kepimpinan UMNNO/BN Pusat) tanpa rundingan dan/atau persetujuan ahli UMNO Negeri Trengganu.

PM mahukan Idris Jusoh sebagai Menteri Besar dan jelas pihak Istana tidak mahu menerima Idris atas beberapa sebab yang telah dinyatakan termasuk juga insiden Batu Buruk. Tetapi adakah PM mengambil kira perkara ini dan memilih calun MB yang lain - tidak PM terus berdesak agar Idris Jusoh dilantik MB dan 22 ADUN BN juga berpendapat sedemikian--- dan mangambil keputusan BOIKOT ..


Hormat keputusan istana



Monday, 24 March 2008 06:50am

Datuk Syed Ali Al- Habshee Semua Umno bahagian sokong pelantikan Ahmad

©Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 23 Mac – Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu perlu menghormati keputusan yang dibuat oleh Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) dan tidak seharusnya menolak pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said sebagai Menteri Besar secara terbuka.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Al- Habshee berkata, tindakan UMNO Terengganu yang menentang secara terang-terangan pilihan MPPR itu secara tidak langsung mencerminkan sikap biadap mereka yang tidak menghormati kedaulatan kesultanan Melayu.

‘‘Kalau kita ada masalah kita kena duduk berbincang, sultan adalah kedaulatan orang Melayu, saya khuatir rakyat hilang kepercayaan.

‘‘Bukan dengan cara macam ini (bantah), kurang ajar dengan Sultan,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, MPPR mengeluarkan kenyataan yang menamakan Ahmad Said, 51, sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru.

Pelantikan tersebut mengenepikan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Idris Jusoh yang mendapat watikah pelantikan sebagai Menteri Besar bagi penggal kedua daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berikutan kemenangan besar pada Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac lalu.

Ekoran kenyataan daripada Pejabat Sultan Terengganu itu, 23 ADUN Barisan Nasional (BN) menolak pelantikan itu dan berikrar berdiri teguh di belakang kepimpinan Idris.

Syed Ali memberitahu, tindakan UMNO Terengganu itu sendiri tidak seiring dengan apa yang diperjuangkan oleh parti tersebut selama ini terhadap kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Malah katanya, perbuatan menentang keputusan yang dibuat oleh MPPR oleh UMNO Terengganu seperti ‘meludah ke langit, terkena muka sendiri’.

‘‘Kita marah apabila DAP memulaukan keputusan Istana Perak, malah, kita memaki-hamun DAP kerana menderhaka kepada Sultan tetapi di Terengganu keadaan terbalik pula, UMNO Terengganu sanggup menentang Sultan yang juga merupakan Yang di-Pertuan Agong secara terbuka,’’ tegasnya.

Beliau memberitahu, UMNO Terengganu perlu mengambil iktibar dengan situasi yang berlaku pada ketika ini dan bukannya memalukan orang Melayu sebegini rupa.

‘‘Saya minta mereka hentikan perkara mengarut ini, jangan sampai rakyat hilang keyakinan,’’ ujarnya.

Syed Ali turut menggesa UMNO Terengganu agar menyelesaikan perbalahan mengenai jawatan Menteri Besar Terengganu mengikut saluran yang betul dan menanganinya dengan cara yang berhemah.

No comments: