Friday, July 11, 2008

Lapangan Terbang di Temerloh

Melihat lokasi Temerloh di tengah-tengah Semenanjung Malaysia, di mana jalanraya ke Timur ke Kuantan, ke utara ke Gua Musang dan terus ke Kota Baru, ke Selatan ke Bahau dan ke Johor, ke Barat ke Kuala Lumpur.

Lokasi Temerloh juga berdekatan dengan pintu masuk ke Taman Negara, dan juga adalah setengah jam perjalanan ke kawasan Genting Highlands, Bukit Tinggi dan sebagainya.

Mentakab adalah juga sebuah stesen keretapi untuk laluan keretapi pantai Timur.

Maka, saya percaya bahawa lokasi ini cukup sesuai untuk dibina sebuah lapangan terbang - jika bukan untuk penerbangan antarabangsa tetapi sekurang-kurangnya untuk penerbangan Air-Asia, Fire-Fly, dan penerbangan budget yang lain. Penerbangan juga boleh di buat ke selatan Thai di Narathiwat dan juga Hadyai/Phuket, serta juga ke Singapura dan juga ke Malaysia Timur.

Memandangkan perjalanan ke KLIA atau LCCT adalah lebih 3 jam - dan dengan penambahan harga petrol dan kadar tol, adalah lebih wajar di adakan satu lapangan terbang di Temerloh - di mana kini, cara perjalanan menggunakan kapal terbang bukan sahaja menjimatkan masa tetapi juga akan menjadi cara perjalanan yang lebih munasabah.

Pada masa ini, kita harus sudah menentukan tapak untuk lapangan terbang baru ini di Temerloh - yang juga dijangka tidak lama lagi akan dikurniakan status Bandaraya.

Senag juga untuk ahli Parlimen Temerloh, yang tidak tinggal di Lembah Klang pulang melawat kawasan Parlimennya...

Selain daripada "joggging" satu atau dua kali di Temerloh, adakah ahli Parlimen Temerloh membuat apa-apa untuk kawasan Parlimen Temerloh?

Buka semula HOSPITAL MENTAKAB ....Usaha kearah membina sebuah lapangan terbang di kawasan Temerloh..

No comments: