Saturday, July 12, 2008

Patin untuk nikmat semua bukan sahaja yang kaya...

Kini, mereka mahu ekspot Ikan Patin kononnya.

Adakah ini bermakna bahawa pembela dan penjual ikan Patin Temerloh akan mendapat lebih keuntungan dan akan menjadi kaya raya.

Atau adakah ini bererti, akan muncul syarikat kroni yang akan memulakan projek pembelaan ikan patin - dan mereka yang kini membela dan berniaga ikan patin akan diketepikan perlahan-lahan dengan keperluan lesen/permit, penetapan syarat-syarat yang tidak senang dipatuhi bagi usahawan-usahawan kecilan dari Temerloh, ...

Apabila sesuatu ikan menjadi popular, dan/atau menjadi hasil ekspot - apa yang berlaku juga adalah harga ikan tersebut akan naik...naik...naik..

Dan pada masa ini, dengan kenaikan harga minyak, kadar letrik, dan harga barangan yang lain -- kita perlu memikirkan betul-betul implikasi mengambil ikan Patin ke pasaran global... Khususnya, apabila kerajaan kini hanya mahu menarik balik semua subsidi dan membiarkan pasaran menetapkan harga barangan.

Ikan bulus - dahulunya murah - kurang RM0.50 untuk seekor digoreng - kini sudah jadi popular, dan harga ikan itu kini RM2-50 satu ekor. Perkara yang same juga telah berlaku kepada ikan kembung...

Kini, ikan patin sangkar akan naik tak lama lagi, akibat kenaikan harga minyak dan barangan lain, kepada RM14 satu kilo.

Bukan sahaja harga jualan yang harus diambil kira oleh seorang wakil rakyat tetapi harga belian, untuk memastikan bahawa ikan ini terus dapat dinikmati oleh kesemua penduduk Temerloh - bukan sahaja orang-orang kaya..



TAKING "PATIN" FISH TO THE GLOBAL MARKET

Bernama - Sunday, July 13 (di ambil dari Yahoo News.)

TEMERLOH, July 12 (Bernama) -- The Entrepreneur and Cooperative Development Ministry has set aside RM300,000 for any individual or cooperative to undertake research to raise the quality of the "patin" (silver catfish) for the global market, Deputy Minister Datuk Saifuddin Abdullah said today breeders in Temerloh produced up to 20 tonnes of the fish monthly.

"The amount is seen as having the potential for expansion of the patin fish industry, and we want the market to expand beyond Pahang to the rest of the country and abroad," he told reporters after the Parent-Teacher Association (PTA) meeting of Sekolah Kebangsaan Lebak, near here.

As such, Saifuddin said, he hoped that breeders of the fish would set up a cooperative to coordinate their efforts to move the fish to a wider market.

"The patin fish enjoys a good market, selling for between RM10 and RM14 per kg," he said.

-- BERNAMA

No comments: